Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web
aktualizováno: 10.04.2009 17:11:53 

www.dvestedvasedesatky.wbs.cz

Popis vozů M262.1 (831)

Motor 6 S 150 PV je řadový vodou chlazený šestiválec se stojatými válci s vrtáním 150 mm a zdvihem 170 mm. Při 1 500 ot./min poskytuje výkon 309 kW. Mazání motoru je tlakové, vstřikování paliva je přímé vstřikovacími čerpadly PV 6 Z 13 K 115 h. Přeplňování zajišťuje turbo dmychadlo PTD 140 R. Hmotnost motoru činí oproti původnímu (2 430 kg).

Na základě provozních a zátěžovýchzkoušek zpracoval ÚVAR ŽPO Nymburk (Ústav racionalizace železničního průmyslového opravárenství) Výkresovou dokumentaci ve spolupráci s výrobcem motoru, se ŽOS Šumperk a s odborem 12 FMD. Jako první byl v roce 1981 rekonstruován vůz M262.1001 (M262.0199 později 831 199).

Rekonstrukce si vyžádala některé další úpravy. Motor byl opatřen novými patkami pro uchycení na stávajícím motorovém rámu. Úprava doznala řemenice pro pohon vodních čerpadel, z důvodu kolize s nápravou byla upravena olejová vana, stavěč otáček byl napojen pomocí soustavy pák na ovládání regulátoru motoru. Palivo se nově nachází v nádrži pod vozem o objemu 360 l s rezervou 40 l , na stanovišti je spádovaná nádrž o objemu 100 l.Problematickým místem rekonstrukce bylo chlazení spalovacího motoru, což bylo v podstatě dáno odlišným uspořádáním chladícího systému přeplňovaného naftového motoru s vodním mezichladičem plnícího vzduchu ve srovnání s původním motorem s přirozeným nasáváním (bez turbodmychadla).

Chladící systém byl proto nově řešen jako dvoukruhový - hlavní okruh slouží k chlazení pláště motoru, vedlejší k chlazení oleje, plnícího vzduchu motoru, případně i chladící kapaliny hlavního okruhu. Každý z okruhů je pod vozem napojen na pravé resp. levé straně na dvanáct chladících článků. ty byly původně dvěma dvojicemi ventilátorů, u rekonstruovaných vozů byly z kapacitních důvodů hlavního chladícího okruhu dosazeny na levou část tři nové elektricky poháněné ventilátory (v 90. letech však byla tato část chladícího okruhu vybavena původními mechanicky poháněnými ventilátory, neboť  pomocný generátor nestačil pokrýt výkon sítě 110 V). Navíc byl doplněn mezichladič plnícího vzduchu v tropickém provedení. Dalšími úpravami prošlo sací a výfukové potrubí.

Při úpravách vozů byly zároveň přesunuty houkačky z levehé rohu kabiny na střechu nad střešní reflektor a byla dosazena píšťala. Od roku 1983 do roku 1991 bylo remotorizováno dalších 40 vozů a to výhradně pro depa bývalé Jihozápadní dráhy (Zdice, Klatovy) a Dtřední dráhy (Břeclav, Šumperk). Pro rekonstrukci byly určeny vozy třetí série, ale na konec bylo rekonstruováno i šest vozů první a druhé série. 23 vozů bylo po rekonstrukci označeno řadou M262.1 ČSD s inventárními čísly 001-023, 18 dalších bylo již označeno řadou 831 při zachování původních inventárních čísel.

Po zavedení nového označování hnacích vozidel ČSD k 1.1.1988 a tedy po změně M262.1 na 831, získalo prvních 23 vozů svá původní inventární čísla čísla řady M262.0. Při hlavní opravě a rekonstrukci v roce 1991 byl modernizován interiér vozu 831 105 ČSD odstraněním mezistěny mezi oddíly, dosazením zářivkového osvětlení a přečalounením sedadel, což za celou dobu existence řady 830/831 představuje jedinou takto rozsáhlou ,,modernizaci" z pohledu cestujícího.

ZDROJ: Atlas vozidel ŽM Motorové vozy a jednotky ČD a ZSSK

TOPlist
 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek